آیا نوشیدن آب حین ورزش لازم است؟

آیا نوشیدن آب حین ورزش لازم است؟ پاسخ این سوال یک کلمه‌ای و قاطع است “بله”. به طور کلی، مصرف آب نیز باید به بخش مهمی از رژیم غذایی و ورزش ما تبدیل شود. نوشیدن آب حین ورزش

قطعا می‌دانید هنگام ورزش، انرژی مصرف می‌شود، ضربان قلب افزایش می‌یابد و عرق می‌کنیم.

علاوه براین نوشیدن آب حین تمرین ورزشی، باعث اتفاقات مثبت دیگری می‌شود که یکی از مهمترینشان، “هیدراته ماندن” نام‌ دارد. در مورد اینکه هیدراته ماندن چیست و چه سودی دارد در مطالب بعدی توضیح خواهیم داد.

بطور کلی و خلاصه، مصرف آب باید به بخش مهمی از رژیم غذایی و ورزش ما تبدیل شود.
احتمالا اطلاع دارید؛ در حالت عادی با توجه به سن و وضعیت آب و هوا، مصرف ۲٫۷ لیتر برای زنان و ۳٫۷ لیتر آب برای مردان توصیه می‌شود. هم چنین تجربه‌ کرده‌اید شرایط متفاوت در مقدار آب مورد نیاز و مصرفی تاثیر دارد.

چند استثنا

در واقع، مصرف آب برای بدن بسیار حائز اهمیت است و باید در طول روز به میزان کافی مصرف شود. برای افرادی که ورزش می‌کنند، مقدار آب مورد نیاز بیشتر است و باید طبق توصیه پزشکان و متخصصین تغذیه، مقدار آب مصرفی خود را براساس نیاز بدنشان تنظیم کنند. در کل، مصرف آب به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی و ورزش برای حفظ سلامتی و عملکرد بهتر بدن بسیار مهم است. مگر در موارد خاصی مانند بیماری‌هایی که ممکن است نوشیدن آب برای فرد مضر باشد، باید توصیه پزشک را رعایت کرد. 

در ورزش نیر در مواردی مانند وزن‌کشی در شرایط مسابقه، ورزشکاران برای رسیدن به وزن مناسب و شرکت در رقابت‌ها ممکن است از روش‌هایی مانند پوشیدن لباس‌های گرم و نوشیدن کمتر آب استفاده کنند. اما در شرایط  معمول، توصیه می‌شود به مقدار کافی آب مصرف کنیم تا بدن به خوبی عمل کند و کمبود آب به سلامتی او آسیب نرساند. مقدار آب مورد نیاز هر فرد متفاوت است و به عواملی مانند وزن، سن، فعالیت‌های روزانه و شرایط جوی بستگی دارد.
به عنوان مثال، برای بعضی افراد توصیه می‌شود که حداقل ۲ لیتر آب در روز مصرف کنند، در حالی که برای برخی دیگر این مقدار ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. در کل، توصیه می‌شود که هر فرد به میزان نیاز بدن خود آب بنوشد و برای تأمین آب مورد نیاز در طول روز، از مصرف مواد غذایی آب‌دار مانند سبزیجات و میوه‌ها هم استفاده کند.

اهمیت آب حین ورزش

همه این جمله را شنیده‌ایم که “آب مایه حیات است” و برای زندگی موجودات زنده ضروری است.آب بدن حین ورزش نوشیدن آب وقتی اهمیت بیشتری میابد که صحبت از شناخت بدن می‌شود، چون آب 70 درصد بدن انسان را تشکیل می‌دهد. هنگام ورزش بدون آب، بیش از حد گرممان می‌شود که در صورت ادامه غلظت خون را به همراه دارد. مجموع این اتفاقات انقباض ماهیچه‌ها را سخت‌تر و کندتر می‌کند. همچنین مواد زائدی که با شیوه‌های مختلف از جمله عرق و ادرار دفع می‌شود در بدن می‌مانند که جذب آنها عوارضی را به دنبال دارد.
همچنین به یاد داشته باشیم که اگر بدن کم آب شود، قادر به جذب برخی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها نخواهد بود. اگر برای بهبود عملکرد ورزشی از مکمل‌ استفاده می‌کنیم و آب کافی نمی‌نوشیم، انگار پول را دور ریخته‌ایم.

حین ورزش چقدر آب بنوشیم؟

حین تمرین می‌توان آب نوشید و در بعضی تمرین‌ها این یک «باید» است، چون به جلوگیری از کم آبی بدن‌ در طول تمرین کمک می‌کنیم.
مقدار آبی که هنگام ورزش باید بنوشیم، به میزان تعریق و مدت زمان تمرین ورزشی بستگی دارد. به طور کلی مقدار آبی که حین ورزش از دست می‌رود تحت تأثیر موارد زیر است:

  • سن و جنسیت: در شرایط عادی، بزرگسالان به طور میانگین بیشتر از کودکان و زنان عرق می‌کنند.
  • ورزش:  هرچه شدت تمرین بیشتر باشد، میزان تعریق هم افزایش می‌یابد.
  • دمای محیط: در شرایط گرم و مرطوب بیشتر عرق می‌کنیم.

به طور معمول توصیه می‌شود؛ حتی اگر در طول تمرین احساس تشنگی نداریم، هر 20 دقیقه یک یا دو فنجان آب بنوشیم. اما اگر خیلی تشنه می‌شویم، یعنی آب بیشتری نیاز داریم، یک راه خوب این است که هنگام ورزش همیشه یک بطری آب در دسترس داشته باشیم تا دچار کم آبی نشویم.
اگر بیش از دو ساعت ورزش می‌کنیم یا محیط ورزش گرم و مرطوب باشد، ممکن است نوشیدن دو فنجان آب کافی نباشد و آب بیشتری نیاز باشد. همچنین اگر ورزش استقامتی در فضای آزاد انجام دهیم، شاید لازم باشد از نوشیدنی‌های الکترولیتی غیر از آب معمولی هم استفاده کنیم.

دمای آبی که ورزشکار می‌نوشد

به طور معمول آب بهترین و راحت‌ترین راه برای برطرف کردن تشنگی و پیشگیری از کم آب شدن بدن است؛ اما شاید بپرسید آبی که هنگام ورزش می‌نوشیم سرد باشد یا گرم؟
نتیجه یک تحقیق در کالج پزشکی،‌ ورزشی آمریکا (ACSM) و انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی (ISSN) پیشنهاد می‌دهد؛ آب و سایر نوشیدنی‌هایی که حین ورزش استفاده می‌شود خنک باشند (نه سرد و یخ).
پس از تحقیق خنک بودن آب یا نوشیدنی دیگری که ورزشکاران می‌خوردند، نشان داد:

  • دمای مرکزی بدن را کاهش می‌دهد

هنگام ورزش دمای کلی بدن افزایش می‌یابد و بدن‌ مایعات را از طریق عرق از دست می‌دهد.  نوشیدن خنک آب علاوه بر جبران آب از دست رفته، دمای بدن را هم کاهش می‌دهد. آب خنک در تمرین 60 دقیقه‌ای، حدود 50 درصد عملکرد ورزشکار را بهبود خواهد داد.

  • طعم بهتری دارد

شرکت کنندگان این تحقیق، علاقه بیشتری نوشیدن آب خنک حین ورزش داشتند، دلیل را هم طعم و حس بهتر اعلام کردند، که منجر شد حدود 50 درصد مایعات بیشتری بنوشند. اگر شما دوست ندارید آب خنک بنوشید یا به آن دسترسی ندارید، حداقل بهتر است آبی که می‌نوشید، مطابق با دمای محیط باشد.

دسته بندی:
برچسب ها: