در ماراتن شب کلوت‌ها چه چیز‌هایی با خود ببریم؟

آخر هفته (ششم مهرماه 1402) اولین ماراتن شب ایران در کویر لوت برگزار می‌شود. اگر قصد شرکت در مسابقه مفرح و پرهیجان ماراتن شب کلوت‌ها را دارید که هم فال است و هم تماشا پیج اصلی مارتن لوت را دنبال می‌کنید و از جزییات خبر دارید.

با توجه به برنامه‌ریزی‌ها این ماراتن در شبی برگزار می‌شود که ماه کامل است و روشنایی آن بر فراز کلوت‌های لوت حضور دارد.  دوندگان به چالش‌ و رقابت‌ می‌پردازند و با نور ماه تا حدود زیادی مسیرشان را روشن می‌کند.

با این وجود نکاتی وجود دارد که قبل از حضور در این رقابت خوب است آنها را بدانید، مثلا تجهیزاتی که در این مسابقه ضروری است و ممکن است آنها را تهیه نکرده باشید.

در مسیر ماراتن کویر چه خبر است؟

اما قبل از آن اجازه بدهید مختصری در مورد مسیر برایتان توضیح دهیم؛ ماراتن لوت از آب انبار حوض نادر در 45 کیلومتری شهداد و 20 کیلومتری اکو کمپ لوت آغاز می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها مسیر دوندگان در بین کلوت‌ها است و ورزشکاران روی شن سفت مسافت ماراتن و نیمه ماراتن را با دو مسیر مجزا برای آقایان و خانم‌ها می‌پیمایند.

همچنین  برگزار کنندگان این مسابقه وعده داده‌اند در طول مسیر پرچم‌ها در فاصله مناسب نصب شود تا دوندگان مسیر را گم نکنند. برای مسیریابی در شب از نور مناسبی نیز استفاده خواهد شد و در هر 6 کیلومتر یک چک پوینت قرار دارد. یعنی در مسیر 42 کیلومتری 6 چک پوینت مستقر خواهد بود که در هر یک از آنها نیروهای آموزش دیده و آگاه به کمک های اولیه و امدادرسانی حضور دارند. علاوه بر آن در چک پوینت 5 و خط پایان تیم پزشکی مستقر خواهند بود. یکی از جنبه‌های کلیدی در تضمین امنیت دوندگان، وجود هفت خودرو  دو دیفرانسیل در امتداد مسیر مسابقه است. این اتومبیل‌ها نه تنها ورزشکاران را همراهی می‌کنند بلکه در صورت لزوم به آن‌ها کمک می‌کنند.

تجهیزات ضروری برای ماراتن شب کلوت‌ها

         سلامتی و ایمنی 

  1. بیمه ورزشی: از ضروریات شرکت در مسابقات ورزشی، بیمه ورزشی با تاریخ معتبر است که باید قبل از دریافت بسته مسابقه (بیب نامبر و تیشرت مسابقه) ارائه دهید.
    اگر هنوز برای دریافت آن اقدام نکرده‌اید با کلیک روی لینک فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل مراحل به درگاه پرداخت به حساب فدراسیون هدایت شوید و با پرداخت 70,000 تومان آن را دریافت کنید و پرینت تاییدش را همراه خود ببرید.
  2. گواهی پزشکی: یکی دیگر از مورارد مورد نیاز برای هر مسابقه گواهی سلامتی کامل با تاریخ معتبر که شما می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی آن را با مهر و امضای آن پزشک دریافت کنید
    هدلامپ مناسب برای ماراتن شب کلوت‌ها
  3. هد لامپ: از آنجایی که این مسابقه در شب برگزار می‌شود یکی از لوازم ضروری هد لامپ با باطری اضافه تا هم شما راه خود را پیدا کنید و هم دیگران شما را از دور پیدا کنند. اگر تا الان نصبت به تهیه آن اقدام نکرده‌اید با کلیک روی این لینک می‌توانید دو مدل هدلامپ سبک و مناسب را ببینید.
  4. پتوی نجات: وسیله‌ای کم حجم و کاربردی که در سفرهای ماجراجویانه بسیار ضروری است. پتوی نجات مانند سایر پتوها جزو لوازم خواب نیست، بلکه وظیفه آن حفظ دمای بدن در برابر گرما و سرما است.
    پتوی نجات یک روی طلایی دارد و سمت دیگر آن نقره‌ای است. اگر قصد استفاده از پتوی نجات دو رو در روز را دارید باید سمت طلایی بیرون باشد تا حرارت روز را جذب کند.
    اما اگر در شب تمایل به استفاده از آن دارید، باید سمت نقره‌ای بیرون باشد تا دمای بدنتان را حفظ کند.

    تجهیزات ورزشی

  5. کوله رانینگ: کوله‌‌ای سبک که به کوله ماراتن هم معروف است. باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند که مهمترین آ‌ن‌ها سبکی و راحتی است تا با اطمینان در مسافت طولانی همراهتان باشد. کوله رانین ماراتن کویر
    اگر هنوز اقدام به خرید نکرده‌اید، علاوه بر سبکی و راحتی، ویژگی‌هایی مانند ظرفیت، قابلیت تنظیم، تعداد جیب‌ها با دسترسی آسان، تهویه مناسب و مقاومت را باید در نظر داشته باشید. در فروشگاه راندو علاوه بر کلوله رانینگ، چند نوع جلیقه رانینگ هم وجود دارد. جلیقه رانینگ امکانات کمتری از کوله دارد اما سبک‌تر و راحت‌تر است و می‌تواند برای دوندگان نیمه ماراتن مناسب باشد.
  6. کفش مناسب: کفش ورزشی مناسب برای داشتن عملکردبهتر دونده بسیار مهم است. قاعدتا اگر قصد شرکت در ماراتن شب کلوت‌ها را دارید تا الان کفش مناسب این مسابقه را انتخاب کرده‌اید.
  7. بطری آب: نوشیدن آب در یک فعالیت ورزشی بسیار مهم است، بنابراین بطری مخصوص نگهداری و حمل آب هم در ماراتن شب ضروری است. بطری‌های آب انواع مختلفی دارد، محبوب‌ترین آنها فلاسک سیلیکونی و فلاسک دستی هستند که حملشان راحت است. البته بطری‌های آب انواع دیگری مانند فلاسک‌‌های پلاستیکی هم دارد.
  8. اسکارف: پارچه‌ای با طراحی و رنگ‌های متنوع، که از مواد نخی یا پلی‌استر بافته شده است تا به پوست اجازه تنفس دهد و در حین ورزش راحتی بیشتری فراهم کند.
    دو کاربرد مهم اسکارف‌؛ اول گرم کردن گردن و مناطق حساس مانند سر و صورت در دماهای سرد است. دوم: جذب عرق از پوست و جلوگیری از خیس شدن سر و صورت یا لباس در هوای گرم است.
    برخی افراد هم اسکارف‌ را به عنوان مکمل لباسشان استفاده می‌کنند تا ظاهری متفاوت داشته باشند یا علامت تیم محبوبشان را روی آن دارند.

         تجهیزاتی که کاربرد کمتری دارد 

9. سوت ورزشی: سوت وسیله ارتباطی است که باعث می‌شود اطلاعات به سرعت منتقل شود. بنابراین در شرایط اضطراری از اهمیت بسیاری برخوردار است            و به عنوان یک ابزار ارتباطی و هشداردهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا ضرورت همراه داشت سوت در اولین ماراتن شب ایران استفاده آن در شرایط                    اضطراری است تا نیاز به امداد را اعلام کنید. برخی از انواع کوله‌های رانینگ موجود در فروشگاه راندو سوت دارند و اگر هنوز کوله تهیه نکرده‌اید نیازی نیست سوت             ورزشی هم بخرید.

10.عینک طوفان: یکی از انواع عینک‌های ورزشی، عینک‌های طوفان‌ هستند که از چشم‌ها در برابر طوفان و بادهای شدید محافظت می‌کنند. این عینک برای               استفاده در فعالیت های کوهنوردی‌، طبیعت گردی و تمام فعالیت‌هایی که چشم در معرض باد و طوفان قرار می‌گیرد کاربرد دارد.

       تجهیزاتی که در ماراتن شب کلوت‌ها ضروری نیست اما مفید است 

11. گتر: مسیر مسابقه در برخی نقاط ماسه‌ای بوده و داشتن گتر می‌تواند ادامه مسابقه را برای شما راحت‌تر کند.

12. انرژی‌بار، ژل انرژیی‌زا: ژل انرژی‌زا و انرژی‌‌بار از موارد خوراکی هستند که وزن کمی دارند ولی از اواسط راه به بعد کارایی زیادی برای دوندگان دارند، به‌خصوص        به دوندگان ماراتن ماراتن توصیه می‌شود که حتما یک یا دو مورد از این خوراکی‌‌های کم حجم و پر انرژی را همراه خود داشته باشند یا حین  و بعد از مسابقه از مکمل        ریکاوری که حاوی کربوهیدرات، پروتیین‌،‌ گلوتامین و ویتامین است استفاده کنید تا عضلات تخریب شده ترمیم شوند و دخایر گلیکوژن پس از مسابقه در سطح ریکاوری        قرار گیرند.

دسته بندی:
برچسب ها: